Warsztaty językowo – ortograficzne dla uczniów klas 4-6 „Mogę lepiej i więcej”
Co ciekawego robiliśmy w trakcie zajęć?
Główny cel naszych zajęć to doskonalenie poprawności językowej i ortograficznej przede wszystkim w piśmie. Pomyślicie – nudy… Nieprawda! Owszem, ćwiczyliśmy ortografię i redagowaliśmy użytkowe formy wypowiedzi. To zwykłe, szkolne, codzienne zagadnienia, ale utrwalane w niecodzienny sposób.
Praca podczas warsztatów była ciekawa, angażująca wszystkich do działania, a czasem spontaniczna. Na przykład tworzyliśmy komiks na podstawie tekstu dyktanda, które pisaliśmy wcześniej. Zadaniem naszym było zapisać w historyjce obrazkowej jak najwięcej wyrazów z trudnościami ortograficznymi. Innym razem bawiliśmy się w „ortograficzne kalambury” lub w „pantomimiczną krzyżówkę ortograficzną”, albo w „ruchowe zaproszenio – zawiadomienio – ogłoszenie”. Układaliśmy hasła promujące ortografię. Powstały takie „twory” jak: „ Ortografio ! Ty niebezpieczna mafio! Daj się poznać do końca, nie zakrywając kawałka słońca”; „Ortografio kochana! Wejdź do naszych głów. Rozgość się w nich i daj nam swój link.”; „Ortografiuniu! Bądź moją babunią! Bo babunia miła jest i pomagać zawsze chce!!!”. Kolejna rzecz do wykonania, która sprawiała nam wiele radości, to było „tworzenie” ortogramów, czyli wyrazów z trudnością ortograficzną, przy wykorzystaniu technik i materiałów plastycznych. Po prostu obrazowanie
ich w odniesieniu do skojarzeń, np. w wyrazie „pióro” zamiast kreski nad „o” malowaliśmy gęsie pióro. A w wyrazie „wóz” zamiast „ó” „wstawiliśmy” wózek z „jakimś ładunkiem”. Takie prace wykonywaliśmy indywidualnie i w grupach. Przygotowaliśmy również plakaty na temat tego, jak poprawnie pisać: zaproszenie, zawiadomienie i ogłoszenie.
ich w odniesieniu do skojarzeń, np. w wyrazie „pióro” zamiast kreski nad „o” malowaliśmy gęsie pióro. A w wyrazie „wóz” zamiast „ó” „wstawiliśmy” wózek z „jakimś ładunkiem”. Takie prace wykonywaliśmy indywidualnie i w grupach. Przygotowaliśmy również plakaty na temat tego, jak poprawnie pisać: zaproszenie, zawiadomienie i ogłoszenie.
Zajęcia często upływały nam przy muzyce, co bardzo dobrze wpływało na nas. Lepiej pracowaliśmy i mieliśmy ciekawsze pomysły!
Uczestnicy
zajęć językowo - ortograficznych
zajęć językowo - ortograficznych